• email
  • facebook
  • twitter
Online Hizmetler
  • VERDİĞİMİZ HİZMETLER

    Aile Sağlığı Merkezimizde Verilen Hizmetlerin Listesi Buraya İçin Tıklayınız.
  • ÇALIŞMA SAATLERİMİZ

    Hekimlerimizin Çalışma Saatleri İçin Buraya Tıklayınız.
  • VATANDAŞ REHBERİ

    Aile Sağlığı Merkezimizde İşlemleri Nasıl yapabileceğinize Dair Bilgilere Buradan Ulaşabilirsiniz.
  • AİLE HEKİMLERİMİZ

    Aile Sağlığı Merkezimizde Görev Yapan Aile Hekimlerimizin Listesi İçin Buraya Tıklayınız.
  • DOKTORUNUZA SORUN

    Aile Hekiminize Soru Sormak İçin Buraya Tıklayınız.

Ana Sayfa > Kemik Erimesi [Geri]   
Kemik Erimesi


Kemik Erimesi

Kemik erimesi özellikle menapoz dönemindeki kadınları yakından ilgilendiren bir sağlık sorunudur. Osteoporoz, yani kemik erimesi dediğimiz bu durum, tuğla ile örülü bir duvardan, bazı tuğlaların aralardan düşerek duvarı zayıflatması gibi, kemiklerimizin yaşlanmayla birlikte zayıflaması ve incelmesidir. Kemiklerdeki bu zayıflama çok hafif olabildiği gibi, küçük bir travma ya da kendiliğinden kırık oluşturacak kadar aşırı olabilir. Eğer genç yaşlarda güçlü bir kemik kitlesi edinmişsek, yaşlılıkta başlayan bu kemik kayıplarından fazla etkilenmeyiz. Genç yaşlarda güçlü bir kemik kitlesi edinmemiz ise gıdalarla yeterince kalsiyum ve D vitamini almamıza ve egzersiz yapmamıza bağlıdır.

Gıdalarla yeterli kalsiyum almak, çocukluk ve gençlik yılları için günde 1200 miligramdır. Bu miktarın alınması, ileri yaşlarda oluşan kemik kaybını azaltmada önemlidir. Kalsiyumun en yoğun bulunduğu gıda maddeleri süt ve yoğurttur. Çocukluktan itibaren süt ve yoğurttan zengin beslenmemiz bizi kemik erimesine karşı korur. Yaşlılıkta ise gıdalarla alınan kalsiyuma ilaveten, ilaç şeklinde de günlük 1000 miligram kalsiyum almamız korunmada önemlidir. Şayet süt ve süt ürünlerini sevmiyorsak gerekli kalsiyumu ilaç şeklindeki kalsiyumdan alabiliriz.

D vitamini, gıdalarla alınan kalsiyumun vücuda emilmesi için gereklidir. Bu nedenle yeterince D vitamini, kemik erimesini önleyen başka bir faktördür. D vitamini için hergün güneş ışığı almak önemlidir. Vücut güneş ışığı gördüğü zaman daha çok D vitamini üretir. Günde 15 dakika güneş ışığı almak vücudumuzun yeterli D vitamini üretmesini sağlar.

Yaşam boyu yapılan egzersizin kemik erimesi üzerine yararlı etkisi vardır. Genç erişkin insanların haftada 3 kez 45 dakikalık yerçekimine karşı yapmış olduğu egzersizler faydalıdır. Yürüme, kürek çekme, ağırlık kaldırma gibi egzersizleri buna örnek verebiliriz.

Sigara ve alkolden kaçınmak, proteinden zengin beslenmemek, kortikosteroid dediğimiz bazı ilaçları bilinçsiz kullanmamak, gazlı içecekleri (gazoz, kola gibi) fazla tüketmemek, kemik erimesinden korunmada diğer önemli noktalardır. Ayrıca kadınlarda menapozun kemik erimesini hızlandırıcı bir etkisi vardır. Bu nedenle kadınlarda menapozda azalan hormonların yerine konması (hormon replasman tedavisi), kemik erimesini önlemede çok önemlidir. Hepinize mutlu ve sağlıklı günler dilerim.